ALGEMEEN

WAAR IS DE SCOUTS?

Onze lokalen zijn gelegen in de Abdijstraat 26 te Grimbergen. Dit is ook de plek waar we telkens afspreken bij aanvang en einde van de vergaderingen.

VANAF WELKE LEEFTIJD?

Scout of gids worden, doe je vanaf het eerste leerjaar
Vanaf september stromen de nieuwe kapoenen toe. Over de beginleeftijd van kapoenen bestaat er binnen de beweging een algemene regel. Die luidt dat "een kind kan aansluiten bij de kapoenen als hij of zij 6 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende werkjaar ofwel in het eerste leerjaar zit".

WANNEER IS HET SCOUTS?

Vergaderingen gaan door elke zondag van 14u tot 17u, behalve elke derde zondag van de maand. Uitzonderingen op deze regel zijn mogelijk. Het exacte programma van elke tak kan u vinden op de site.

IN WELKE TAK ZIT JE?

Afhankelijk van je leeftijd zit je in een bepaalde tak (groep).

• Kapoenen: eerste leerjaar (6-8 jaar)
  • Welpen (jongens) of Kabouters (meisjes): derde, vierde en vijfde leerjaar (8-11 jaar)
  • Jongverkenners (jongens) of Jonggidsen (meisjes): zesde leerjaar, eerste en tweede middelbaar (11-14 jaar)
  • Givers: derde, vierde en vijfde middelbaar (14-17 jaar)
  • Jin: zesde middelbaar (17-18 jaar)

WANNEER KAN IK KOMEN PROBEREN?

Je mag (de eerste) 3 vergaderingen komen "proberen" zondet dat je je hoeft in te schrijven. Daarna is een inschrijving verplicht.

INSCHRIJVEN

Na de inschrijving ben je verzekerd voor een volledig scoutsjaar. Het lidgeld bedraagt €65.

VERMINDERD LIDGELD

Om tegemoet te komen aan eventuele financiële drempels, werken wij met een mogelijkheid tot verminderd inschrijvingsgeld. Dit doen we volgens de richtlijnen van scouting op maat, opgesteld door Scouts en Gidsen Vlaanderen: https://www.scoutsengidsenvlaanderen.be/ouders/praktisch/lidgeld/scouting-op-maat

FISCALE ATTESTEN EN MUTUALITEIT

Zowel voor de zomerkampen als voor de jaarlijkse werking heeft u de mogelijkheid om dit te vergoeden. Voor extra info mag u de groepsleiding aanspreken of mailen.

KAMP

WAT IS HET KAMP?

Het toppunt van het scoutsjaar is het kamp. De kapoenen, kabouters en welpen gaan op kamp in gebouwen. De allerkleinsten gaan weg voor 5 dagen, vanaf de welpen en kabouters is het zeven dagen lang plezier. De jonggidsen, jongverkenners en givers gaan op tentenkamp voor tien dagen in onze Belgische Ardennen. De jinners zamelen een heel jaar lang geld in voor de crème de la crème als scout: het buitenlandskamp! Alle kampen vinden plaats in juli, vanaf data en verblijfplaats geweten zijn kan u deze terugvinden onder kampinfo.

WANNEER IS HET KAMP?

UNIFORM

WAT IS HET UNIFORM?

Het uniform is een belangrijk onderdeel van het scoutsgebeuren. Het dragen van een uniform laat zien dat je bij onze groep hoort, dat je een geëngageerd lid bent van onze scoutsgroep. Daarom is het gepast dat iedereen tijdens de vergaderingen of een andere scoutsactiviteit in perfect uniform is.

Het dragen van een uniform heeft enkele fundamentele redenen:

• signaalfunctie: het herkennen van…
  • symboolfunctie: samenhorigheidsgevoel
  • praktische functie: gemakkelijk en sober, kan tegen een stootje

VOOR WIE IS HET UNIFORM VERPLICHT?

Voor de kapoenen is het uniform nog niet verplicht. Het zou leuk zijn dat ze toch een sjaaltje van scouts Grimbergen droegen. Dat maakt de kapoentjes herkenbaar als lid van onze scouts en het creëert bovendien een groepsgevoel. De rest van de kledij is vrij te kiezen. Stevig schoeisel, bestand tegen modder en plassen, is een must! Vanaf de leeftijd van welpen en kabouters is het volledig uniform verplicht. Welpen kunnen naast het basisuniform ook een groene pet met gele streepjes dragen.

WAAR HAAL IK MIJN UNIFORM?

Alle onderdelen van het uniform kan je kopen in de Hopper, de scoutswinkel. Onze groepsdas is hierop een uitzondering, die kan je rechtstreeks bij ons kopen, voor of na de vergadering kan je dit steeds vragen aan de groepsleiding (groepsleiding@scoutsgrimbergen.be). Op www.hopper.be vind je informatie over alle scoutswinkels in Vlaanderen. De dichtstbijzijnde winkel is SON in Mechelen. Of je kan gebruik maken van de online hopperwinkel die je bestelling aan huis levert met de post.

VERHUUR

WORDEN DE LOKALEN VERHUURD?

Jazeker, meer info hier.

VERHUUR MATERIAAL

Ons materiaal wordt ook verhuurd, meer informatie kan je vragen via een mailtje naar materiaalkot@scoutsgrimbergen.be of je kunt zondag, voor of na de vergadering, contact opnemen met de groepsleiding.

SCOUDERS

WAT ZIJN DE SCOUDERS?

De scouders zijn een aantal ouders van onze leden, die bereid zijn om ons waar nodig te hulp te schieten. We kunnen steeds rekenen op hun medewerking bij allerhande activieiten. Ze fungeren ook als spreekbuis voor alle ouders naar de leiding toe, zodat wij weten wat speelt bij de ouders en waar verbetering mogelijk is. Wil je je zelf aansluiten bij de scouders, of heb je gewoon een vraag? Je kan ze steeds bereiken door een mailtje te sturen naar scouders@scoutsgrimbergen.be.

STAM

WAT IS DE STAM?

De STAM is de grimbergse vereniging van oud-scouts en gidsen en werd in 1979 opgericht. De oprichters waren van oordeel dat "het in leiding staan" niet noodzakelijk de laatste stap van je scouts-carrière hoefde te betekenen. De groep die zo ontstond groeide langzaam maar zeker. Het enige criterium waar de leden aan moeten voldoen is dat zij minstens één jaar actief deel uitgemaakt hebben van de Grimbergse leidingsploeg. Ondertussen zijn we al een heel stuk verder. We hebben een ledenbestand dat verschillende generaties leiding overvleugelt en we beschikken over een eigen lokaal. Het stramien waarin we werken is wel altijd hetzelfde gebleven. Op regelmatige tijdstippen komen we samen om de komende maanden te plannen. De praktische uitwerking van de grotere activiteiten gebeurt dan door werkgroepen. Zo hoeft iedereen maar een deel van het werk te doen. www.stamgrimbergen.be